April 9, 2011

Pembunuhan Kucing Beramai-ramai demi Sukan Olimpik Beijing


Beribu kucing yang ditinggalkan oleh pemilik kucing yang sekarang digelar kucing jalanan kerana tidak bertuan, dipercayai akan melalui proses pembunuhan kucing beramai-ramai kerana kerajaan China mengambil langkah untuk membersihkan bandar Beijing sempena sukan Olimpik yang diadakan di negara itu. Beratus kucing telah ditangkap dan dikurung di dalam kurungan yang sempit sehingga kucing tidak boleh bergerak.

Kemudian kucing-kucing ini akan dibawa naik ke kenderaan, yang akan membawa mereka ini ke tempat yang digelar "death camps". Kempen kerajaan untuk membasmi kucing selaras juga dengan dakwaan kucing jalanan pembawa virus dan berpenyakit. Kerajaan juga turut menyuruh rakyat negara itu membantu membersihkan bandar mereka membasmi kucing jalanan ini.

Kucing yg ketakutan ini dikurung beramai-ramai dengan sangkar kurungan yang kecil.
Mereka akan dibawa ke market Guangzhou.
Pemilik kucing di Beijing juga kebanyakkannya telah membuang kucing milik mereka di jalanan kerena amaran dari kerajaan bahawa kucing mampu menyebarkan penyakit, kucing itu kemudian ditangkap oleh sepasukan pemburu kucing yang ditubuhkan kerajaan.

Tambah memburukkan, ada kes dimana seorang guru sekolah tadika, memukul dua ekor kucing yang sedang sarat mengandung dengan batang kayu (rotan) kerana khuatir kucing itu mampu menyebarkan penyakit kepada pelajar tadikanya.

Pemimpin kerajaan China, mendakwa haiwan itu penyebab masalah kesihatan dan mungkin penyebar virus SARS yang telah mengorbankan ramai rakyat negara itu pada tahun 2003.

Kempen membersihkan bandar dari kucing-kucing jalanan telah menyebabkan populasi kucing menurun sebanyak 500,000 di negara itu. Sebelum ini China juga pernah dikritik hebat akibat daripada kegiatan membunuh anjing beramai-ramai.


Hu Yuan, 80, sebanyak 250 ekor kucing berkeliaran di rumahnya. Beliau membelanya kerana ingin menyelamatkan nyawa kucing tersebut. Kebajikan haiwan di negara itu turut membuat protes menentang kekejaman ke atas haiwan comel itu. 

Kucing jalanan yang dikatakan mempunyai penyakit.







23 comments:

  1. uuh..belum penah dengar lagi kucing bawak penyakit..

    ReplyDelete
  2. nanti negara mereka pula di landa bencana.. haiwan kesayangan nabi.. siannye.. T_T

    ReplyDelete
  3. kesiannya.. ntah apa la yg dorang pk..

    ReplyDelete
  4. sbb itulah negara mereka dilanda musibah tak sudah2

    ReplyDelete
  5. ntah..kalo cik bebeh dgn hanjeng xpe la gak nak bunuh ramai2..(T___T)

    ReplyDelete
  6. ya allah...ape dosa kucing2 nie =(

    ReplyDelete
  7. x pulak diorg wt kempen bhenti mkn bab*..binatang 2 lg byk mndatangkn penyakit...

    ReplyDelete
  8. balasan Allah SWT cash...Lihat saja keadaan negara China.Bencana x sudah2..

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. tahukah bahawa BABI tu yang buat korang(China) kena sars .

    bodoh tul .

    belajar sains ke idak nii .

    ReplyDelete
  11. kejam nye dorg -,-
    sars tu bukan dtg dari kucing lahh tp dari babi
    -,-

    ReplyDelete
  12. apsal diorang tak bunuh atau berhenti mkn babi yg bwk H1N1 tu..bodoh jugak org cina ni..

    ReplyDelete
  13. kejam betul!!! ni yg aku hangin ni~!

    ReplyDelete
  14. asl dorang nak bunuh kucing?sbb bawak penyakit?kalau ye pun rawat aar kucing tu!bengong btl china!=-=

    ReplyDelete
  15. Full of immature comments. pathetic.

    so many of you guys thinks that it's cruel if it happen to cats but it is okay when it happen to dogs or pigs? you guys are just as bad as the China gov. I don't think Islam teach you that. What a shame for Islam, or even to humanity.

    Penuh dengan komen2 yang tak matang. sangatlah menyedihkan.

    So ramai antara korang yang rasa sedih dan kejam bila benda ni dibuat kat kucing tapi rasa okay kalau buat kat anjing atau babi? what a jerk. Itu bukan ajaran Islam yang pasti. Korang dengan kerajaan China tak jauh beza pun.

    dan untuk mendoakan bencana atau menganggap sesuatu bencana berlaku di negara tersebut, sangatlah kejam dan xberperikemanusiaan. nampak gaya korang antara orang yang akan gembira kalau sesuatu bencana berlaku kat negara luar. sad sad sad.

    ReplyDelete
  16. kpd makan....

    dorg tak perlu doa pun xpe...tp dgn tindakan kejam China ni, bala akan dtg dgn sendirinya...xde sape trlepas... dgn izin Allah, kita mintak jauh... action dorg sindri pun yg mintak kemarahan org...

    Babi...mmg byk kajian saintifik memudaratkan manusia... anjing pun sama... kalau x nape Islam kata dorg menatang kotor @ najis? secara hakikatnya, tak kira menatang apa, kita mmg xleh mendera binatang... that's a fact... kalau nak bunuh (atas sbb kawalan penyakit atau populasi), kena dgn cara elok dan tidak mendera... harap dorg wat dgn cara elok... hanya Allah Maha mengetahui....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aq stuju ngn ko pape pon kmbli dgn cre islam..

      Delete
  17. bdoh nya dorg..babi 2 yg byk2 x pulak dorg hapus kn padhl natang 2 la yg bwa pnyakit...

    ReplyDelete
  18. Orang china memang X De otak...Otak komunis!!!

    ReplyDelete
  19. Orang china memang X De otak...Otak komunis!!!

    ReplyDelete
  20. Orang china memang X De otak...Otak komunis!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...