March 2, 2011

Tiada Kuman Pada Kucing


Menurut Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di klinik Haiwan Baitharah, jarang sekali adanya kuman pada lidah kucing. Jika kuman ada, ia bermakna kucing itu akan sakit.
Dr. Gen Gustafsirl mendapati bahawa kuman yang paling banyak terdapat pada anjing. Doktor haiwan di klinik haiwan Damaskus, Sa’id Rafah mengatakan bahawa kucing memiliki enzim pembersih yang bemama lysozyme.
Kucing tidak suka air kerana air merupakan tempat yang sangat subur untuk pertumbuhan bakteria, seperti pada kawasan air (lumpur, takungan hujan, dll). Kucing juga sangat menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia tidak banyak berjemur dan tidak mendekati dengan air. Tujuannya agar bakteri tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor tiada kuman pada tubuh kucing.



6 comments:

  1. fakta brguna ni!

    ReplyDelete
  2. tp nape tiap kali kucing ika gigit msty tempat die gigit x kire r cakar ke gigit mesti bengkak

    ReplyDelete
  3. mestila kena bengkak utk protect diri sendiri. kuku n gigi beliau mmg berbisa. tapi air liur beliau adalah penyembuhnya. suruh kucin jilat tempat luka tu

    ReplyDelete
  4. Ptt la kucing I slalu jilat tgn I @ jari I klu ada apa2 luka& calar. Dia mmg syg i. Huhu

    ReplyDelete
  5. jilatan kucing rupenye ubat..kena galakkan si Oren sye jilat diri sdr ni..baru cpt chat..=)

    ReplyDelete
  6. yeke?betul erk xde jangkitan kuman kat kiat lak after dia jilat?my kucing selalu jilat..tp bukan masa i kene luka la =)...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...